SPAŢIU PASAGERI ŞI
BAGAJE
Deşi am remarcat mai devreme că Ford Kuga are un ampatament mai
mare cu 5 cm faţă de Hyundai ix35, realitatea ne demonstrează că
maşina germană nu oferă un spaţiu pentru genunchi la fel de
mare ca maşina coreeană. De fapt, în Kuga am putea spune
că spaţiul pentru genunchi este cam la limită, mai ales raportat şi
la ceilalţi concurenţi de până acum.
Nici accesul pasagerilor pe banchetă nu primeşte puncte în plus,
mai ales că în Kuga lipseşte cotiera centrală din spate – handicap
datorat faptului că maşina de test era în echiparea de bază Trend.
ix35 stă ceva mai bine şi la capitolul confortul
banchetei, care nu pare la fel de tare ca şi cea din Kuga.
În schimb, în Kuga spaţiul pentru cap este ceva mai bun, dar nu
semnificativ.
Ajungând la portbagaj, Kuga demonstrează un avantaj notabil,
atât faţă de ix35, cât şi faţă de ceilalţi concurenţi din acest
test comparativ: luneta se poate deschide separat de
hayon. Ceea ce înseamnă un acces extrem de facil la micile
bagaje, cu o utilitate evidentă în parkingurile foarte
restrânse.
Însă acesta este cam singurul avantaj al lui Kuga faţă de ix35.
Hayonul oferă o deschidere la fel de mică pe lăţime, iar înălţimea
de încărcare a bagajelor este la fel de mare. În ce priveşte
capacitatea portbagajului, ix35 stă mai bine cu un plus de
circa 50 de litri.
Hyundai ix35 are şi o modularitate mai bună,
deoarece, în cazul lui Kuga, înainte de a rabata spătarul, trebuie
ridicat la verticală şezutul banchetei. Micul avantaj faţă de
maşina coreeană este că se obţine o suprafaţă de încărcare plană,
iar lăţimea interioară a portbagajului nu este afectată aşa mult de
amortizoarele spate.
Practic, Hyundai ix35 stă puţin mai bine decât Kuga la
acest capitol. Dar asta deoarece inginerii Ford au pus
accentul pe alt domeniu.
DINAMICĂ
Faptul că designul lui Kuga exprimă dinamism se reflectă în
comportamentul rutier al maşinii. Este adevărat că TDCi-ul lui Kuga
este cu aproape 50 CP mai slab decât CRDi-ul lui ix35, dar,
în practică, diferenţa nu pare aşa de mare.
Principalul motiv ţine de echiparea lui ix35 cu o cutie
automată, care mai reduce din handicapul lui Kuga. Pe hârtie, ix35
este mai rapid cu aproape o secundă, dar, în practică, doar
la acceleraţiile mai brutale în linie dreaptă sesizezi acest
lucru.
Dacă, însă, intrăm pe terenul predilect al lui Kuga, adică
drumurile virajate, lucrurile se schimbă complet şi ix35 va
rămâne în urmă. Destul de mult. În primul rând, Kuga are o
direcţie mult mai precisă, care comandă un tren de rulare foarte
incisiv.
Kuga demonstrează cel mai redus caracter
subvirator faţă de toate modelele din acest
comparativ, fiind destul de apropiat ca şi comportament de o
compactă normală, chiar dacă e mai înalt şi mai greu. ix35,
în schimb, nu agreează manevrele bruşte, sistemul de
control al stabilităţii tăindu-i orice elan. În plus, direcţia
maşinii coreene are un feedback prea slab şi e mult prea
uşoară.
Cei care sunt mai dinamici din fire vor aprecia la justa valoare
timoneria exactă a manetei schimbătorului, iar
răspunsul motorului va fi foarte bun atunci când turaţia este
menţinută în zona 3.000-3.500 rpm. În cazul lui ix35, este mai bine
să fii fan al confortului şi lipsei de stres la volan, deoarece
cutia automată nu are valenţe de dinamism.
Ne-a mai surpins plăcut ceva la Kuga: nivelul cel mai
scăzut al zgomotului interior, mai ales la viteze mari pe
autostradă. Dacă, în aceleaşi condiţii, putem spune despre ix35 că
este mediu la acest capitol, Kuga înseamnă că e chiar foarte bine
antifonat. Mai ales că nici zgomotele suspensiei nu răzbat aşa tare
în habitaclu.
Fiindcă am ajuns la suspensie, trebuie remarcat că e cea
mai rigidă din acest comparativ. Totuşi, oferă un
compromis excelent între stabilitate şi confort pe şoselele
asfaltate, iar scaunele au cel mai bun sprijin lateral din
test.
În afara acestora, însă, Kuga devine cel mai puţin
confortabil SUV, chiar şi în regim de macadam cu denivelări
uşoare. Nu sunt străine de această senzaţie nici scaunele,
mai tari decât la Hyundai ix35, care, prin comparaţie, e mai
confortabil pe denivelări.
Kuga nu dispune nici de blocarea diferenţialului central, nici
de asistenţă la coborârea pantelor abrupte, lucruri pe care le
regăsim în cazul lui Hyundai ix35. Prin urmare, în teorie
Kuga va demonstra un caracter prea puţin temerar faţă de
ix35, cu toate că maşina germană are garda la sol mai mare
cu aproape 10 cm.
În practică, însă, ambele maşini vor fi la fel de
„sfioase” pe drumurile forestiere, în principal din cauza
unghiurilor de trecere slabe şi a lipsei de protecţie la lovituri
şi zgârieturi a caroseriei. Oricum, 99% dintre clienţi vor prefera
să nu denatureze cu urme vizibile de crengi sau bolovani liniile
caroseriilor.
Prin urmare, Kuga îi dă clasă fără discuţii lui ix35 pe
şosea, în timp ce în afara acesteia ambele sunt aproape la
fel de limitate, coreenii plusând cu sisteme care, în cazuri
extreme, ar putea face diferenţa între „am rămas împotmolit!” şi
„până la urmă am trecut”.
Însă realitatea este că atât Kuga, cât şi ix35 sunt în
mult mai mare măsură SUV-uri de şosea. Unde Ford Kuga
poate primi, fără falsă modestie, aplauze de la ceilalţi
concurenţi, doar
Mazda CX-7 apropiindu-se din punct de vedere al direţiei şi
sportivităţii suspensiei.
Apariţia lui
Ford Kuga s-a produs în 2008, devenind foarte repede
unul dintre cele mai interesante SUV-uri compacte de pe
piaţă. Pentru mulţi, nu e decât un Focus umflat cu pompa,
dar adevărul este că a preluat de la cunoscuta compactă un tren de
rulare foarte bine pus la punct.
În acest episod din comparativul
ProMotor vom încerca să vedem în principal nu dacă
Hyundai ix35 este mai bun decât Ford Kuga din punct de vedere
al comportamentului pe şosea, ci mai degrabă cât de aproape
sau departe se situează de maşina germană.
EXTERIOR
Ambele maşini arată ca nişte SUV-uri compacte foarte moderne,
nefiind uşor să faci o departajare între ele din punct de vedere al
designului. Cei care apreciază mai mult dinamismul este mai
probabil să se îndrepte spre designul kinetic al lui Kuga,
ale cărui muchii ascendente fac maşina total diferită de rotunjitul
ix35.
Totodată, nu putem afirma fără dubii că ix35 va atrage mai mult
clientela feminină faţă de Kuga, deoarece SUV-ul german are un
sex-appeal foarte mare şi pentru publicul feminin. Am putea spune
că, după
Mitsubishi Outlander, Kuga exprimă cel
mai mult masculinitate.
În materie de gabarit, cele două maşini sunt extrem de
asemănătoare, Kuga fiind mai lung doar cu 3 cm decât ix35. Este şi
ceva mai lat şi mai înalt, dar diferenţele dimensionale sunt foarte
mici. Nici în ce priveşte ampatamentul, Kuga nu are un
avantaj considerabil, plusând cu doar 5 cm.
Kuga este cam la acelaşi nivel cu ix35 şi în materie de
vizibilitate, doar geamurile laterale fiind ceva mai mari. Însă
luneta este, în ambele cazuri, aproape la fel de
mică, ceea ce implică ori o atenţie mai
mare la mersul înapoi, ori optarea pentru senzorii de parcare
încastraţi în spoilerul spate.
INTERIOR
Deşi Ford Kuga arată foarte kinetic şi modern în exterior,
interiorul maşinii nu este la fel de exuberant. Hyundai, în
schimb, continuă ideea rotunjimilor caroseriei şi, faţă de
Kuga, designerii au avut o mare libertate de mişcare în ce priveşte
aspectul bordului. Cu alte cuvinte, Kuga am putea spune că este
puţin cam depăşit în materie de design interior.
În Ford Kuga este folosit mai mult plasticul cu aspect
de aluminiu decât în Hyundai ix35. Ceea ce nu înseamnă că
bordul maşinii germane arată neapărat mai bine sau că aceste
ornamente din plastic ar avea o finisare de Toyota. Iar majoritatea
butoanelor de pe consola centrală în Kuga puteau fi mai mari şi mai
lizibile.
Într-un fel, Hyundai ix35 se prezintă mai bine în ce
priveşte concepţia interiorului, plasticele fiind cam la
acelaşi nivel ca în Kuga. În schimb, în Kuga ai o poziţie de condus
mai pe gustul celor care preferă dinamismul, deşi e cam înaltă.
Păcat doar că volanul lui Kuga nu exprimă deloc
sportivitate, fiind cam fad, în timp ce designul volanului
lui ix35 este mai stilat, exprimând clar că maşina coreeană e
îndreptată spre confort.
Prin urmare, Hyundai ix35 este mai bine adaptat pentru
epoca modernă, în timp ce în Kuga discrepanţa interiorului
faţă de exteriorul dinamic şi modern este puţin cam mare. Germanii
vor ca bordul maşinii să exprime soliditate, dar asta nu face
altceva decât să evidenţieze evoluţia lui ix35, care, până la urmă,
îţi dă mai multe motive de mulţumire, atât din punct de vedere
estetic, dar şi al ergonomiei şi calităţii materialelor.